Tip: do vyhledávacího pole zadejte příjmení hledané osoby, místo jejího narození/úmrtí nebo obor jejího působení. V roletě poté zvolte, kde se zadaný výraz bude hledat.
Alois <br />Vrecl

Alois
Vrecl

Narodil se v nádražní budově železniční stanice Cerekvice – Česká Hrušová (dnešní Cerekvice nad Loučnou). Krátce po jeho narození se rodina Vreclova se šesti dětmi přestěhovala do Peček, kde Alois prožil své mládí a navštěvoval obecnou a měšťanskou školu. Krátce po vyučení v Praze jej otec v 16 letech přihlásil do Rakousko-uherské armády. V ní pak sloužil nejdříve jako elév u hudby a poté jako zdravotník u 2. pěšího pluku v Brašově v Sedmihradsku (dnes Rumunsko). Od zdravotní služby byl převelen k tehdy se ještě tvořícímu letectvu a byl vycvičen pilotem. Po získání leteckého průkazu (č. 868) roku 1917 bojoval na východní frontě (Zborov a Oděsa), kde mu byly přiznány tři sestřely nepřátelských letadel.

Po skončení I. sv. války se Alois Vrecl přihlásil do řad vznikající čs. armády a sloužil u letectva jako pilot. Létal na takřka všech typech letadel, kterými v té době letectvo disponovalo. V jeho řadách se zúčastnil také bojů na Slovensku proti Maďarské republice rad. Za tuto službu byl také vyznamenán.

Alois Vrecl byl dobrým pilotem a v jeho hodnocení najdeme kladné posudky jeho odborných znalostí, ale i vlastností osobnostních. Při různých leteckých soutěžích se umisťoval mezi prvními. Sloužil u různých útvarů po celé republice, ponejvíce u leteckého pluku 1 v Praze Kbelích a byl povyšován podle předpisů. Protože byl velmi dobrým pilotem, bylo mu roku 1923 svěřeno řízení letadla na tu dobu dálkového letu Praha – Göteborg přes Berlín a Kodaň.

V roce 1926 se Alois Vrecl "proslavil" akrobatickým kouskem, když v Praze na stroji Avia BH podletěl vyšehradský železniční most, za což byl kázeňsky potrestán. V roce 1928 se stal prvním vojenským pilotem, který seskočil z letadla na padáku československé výroby.
V roce 1939 Alois Vrecl odešel ilegálně do Polska, aby se přihlásil do řad vznikajícího čs. zahraničního vojska. Po krátkém pobytu v Krakově odplul s dalšími dobrovolníky do Francie, kde byl zařazen jako vojenský pilot do cizinecké legie. Ve Francii a v severní Africe se podílel na výcviku francouzských a čs. pilotů. Po vyhlášení války Francii odplul v červnu 1940 do tehdejší Velké Británie. Zde pak sloužil jako pilot dopravních letadel u 24. perutě britského Královského letectva (dále RAF). V roce 1945 přiletěl na kontinent spolu s 21. skupinou armád maršála Montgomeryho osvobozující Francii a Belgii.
Po osvobození byl Alois Vrecl několikrát vyznamenán, byl povyšován a nadále sloužil u čs. letectva. Zlom v jeho vojenské kariéře nastal po roce 1948, a ač byl členem KSČ (od r. 1946) nevyhnulo se mu vyloučení z armády, coby příslušníka RAF. Po opuštění armády se Alois Vrecl živil v podřadných profesích, povětšinou jako pomocný dělník. V roce 1983 zemřel v Dřínově u Kralup nad Vltavou ve svém rodinném domku čp. 87 a je pochován v Třeboradicích. Byl rehabilitován v roce 1969 (povýšen na podplukovníka) a podruhé v roce 1991 byl povýšen in memoriam na plukovníka letectva.

Alois Vrecl byl adoptoval syna Arnošta Staňka, který létal v RAF a zahynul nad kanálem La Manche.

František de Paula<br />Švenda

František de Paula
Švenda

František Švenda vystudoval jezuitské gymnázium ve svém rodném městě. Poté působil v Brně a na jičínském jezuitském gymnáziu. Po zrušení jezuitského řádu v roce 1773 se vrátil do Hradce Králové. V letech 1776 až 1783 vedl duchovní správu na Novém Hradci Králové. V roce 1792 byl ustanoven kazatelem při chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. Odtud se po pěti letech opět vrátil do Hradce Králové, aby se mohl věnovat psaní dějin svého rodného města. Toto rozsáhlé čtyřdílné dílo vycházelo v letech 1799-1818. 

Martin <br />Sodomka

Martin
Sodomka

Martin Sodomka se narodil v roce 1968. ve Svitavách. Je český grafik, výtvarník, vydavatel a autor dětské literatury.

Vzdělání VUT Brno, fakulta strojní, katedra management průmyslového designu. Začínal jako konstruktér v TOS Svitavy. V roce 1993 zakládá grafické studio. Od roku 1994 spolupracuje s vydavatelstvím Computer Press a do dnešního dne vytvořil cca 2500 knižních obálek. V roce 2012 vydává vlastním nákladem první knihu Edice technických pohádek Jak si postavit auto. Kniha byla inspirována vlastnoruční renovací staré nepojízdné Škody Octavia z roku 1963, se kterou autor později procestoval mnoho zemí Evropy. V následujících letech přibyly tituly Jak si postavit letadlo, Jak si postavit motocykl a Jak si postavit dům a Jak postavit železnici. Všechny knihy se ihned po uvedení na trh staly bestsellery. Daří se jim také v zahraničí, byly vydány již v 18-ti zemích světa (Korea, Dánsko, Itálie, Ukrajina, Rusko, USA, Německo, Holandsko, Čína, Lotyšsko, Francie, Španělsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Vietnam, Finsko a Turecko). Martin Sodomka je ženatý, má dvě děti.

Opravdoví lidé, skutečné příběhy

Seznamte se s osobnostmi z regionů ČR. Možná je zatím neznáte, ale jejich životy a osudy jsou kusem naší historie, která by neměla být zapomenuta.

Připojte se!

Máte vlastní databázi osobností? I vaše data můžete vystavit u nás! Podrobnosti zde.

Databáze nyní pokrývá tato místa a regiony:

  • <Kolín>
  • Plzeň>
  • <Dečín>
  • <Náchoda>
  • Svitavy
  • Česká Třebová
  • Ústí nad Orlicí
  • Vysoké Mýto
  • Hlinsko
  • Chrudim
  • Havlíčkův Brod
  • České Budějovice
  • Zlín
  • Hradec Krílové
  • Písek
  • Ostrava

Kalendárium pro tento měsíc

Tento měsíc mají výročí i tyto osobnosti
František <br />Preisler

František
Preisler

5.5. 1886 - 6.6. 1945

Narodil se v Poličce v rodině místního kapelníka a ředitele kůru. V prostředí, ve kterém vyrůstal podpořilo talent malého Františka, takže již jako žák měšťanské školy složil tři valčíky. Následovalo studium na pražské konzervatoři (prof. Ant. Dvořák, J. Stecker, J. Klička, K. Hoffmeistr) a první hudební praxe v Nových Hradech. Hned v následujícím roce odmítl lákavou nabídku z Kutné Hory a z lásky k rodnému kraji nastupuje na místo ředitele chrámové hudby a kapelníka v České Třebové. Ještě v témž roce (1907) založil a řídil hudební spolek Filharmonia, později změněný na pěvecko-hudební spolek Smetana. Organizoval také dechovou hudbu, ale na vyšší úrovni, než jaká dosud v našem městě působila. Celý život zasvětil hudbě. Skládal, upravoval a nastudoval celou řadu významných děl, pracoval jako pedagog. Z jeho podnětu vznikl v České Třebové Spolek pro postavení divadla. Zemřel v České Třebové, kde je také pochován.

Jan <br />Sehnoutka

Jan
Sehnoutka

17.5. 1857 -  20.7. 1913

Jan Sehnoutka byl původně mlynářem v Černožicích. Po vyhoření jednoho z mlýnů na jeho místě postavil tkalcovnu a později nedaleko moderní přádelnu bavlny. V letech 1892-1895 byl starostou Černožic. Mezi lety 1903-1905 si nechal postavit secesní rodinnou vilu navrženou architektem Antonínem Balšánkem. Vila byla pojmenována Anna po jeho manželce. Byl také členem a starostou černožického Sokola. S manželkou neměli vlastní děti. Když zemřela Janova sestra Antonie i její manžel Rudolf Steinský, ujali se jejich dětí Rudolfa a Jana Nepomuka. Rudolf Steinský-Sehnoutka potom převzal jeho podnik. Zemřel v pouhých 56 letech. Pohřben je v Černožicích.

Milan <br />Dušek

Milan
Dušek

26.5. 1931 -  11.6. 2018

Narodil se 26. 5. 1931. Profesor, hudebník a pedagog. Autor historického románu o historii Ústeckoorlicka Daleká cesta - čtyři etudy pro tužku a psací stroj (vydal Oftis 2005).