Prof. Ing. Oldřich Meduna

Nahlásit chybu
Vím víc informací
Zobrazit všechny fotografie (2)
Datum narození 04. 09. 1902
Datum úmrtí 09. 11. 1996
Místo narození Brno (okres Brno)
Místo úmrtí Brno (okres Brno)
Profese a obor působení konstruktéři

Životopis

Oldřich Meduna byl český automobilový konstruktér. Veškeré své prvotní vzdělání nabyl v Brně, absolvoval zde jak základní (národní) školu, tak i reálné gymnázium v Antonínské ulici a později vystudoval strojírenství na Vysoké škole technické (dnešní VUT Brno), kterou ukončil v roce 1924. Jeho nejslavnější období je spojeno s koncernem Škoda. Mezi jeho nejznámější díla patří populární nákladní automobil Škoda 706 a vládní limuzína Škoda VOS. Jeho první zaměstnání bylo v Královopolské strojírně (15. 6. 1926 – 31. 7. 1926), kde pracoval jako konstruktér. Podle vlastních slov zde byl jediný Čech mezi samými Němci. Pracoval zde na konstrukci visuté dráhy pro válcovnu železa. Jako začátečník pracoval bez nároku na mzdu.

Ve Škodě Plzeň (od roku 1927) se jako konstruktér věnoval traktorům, nákladním automobilům, autobusům a tankům. Od 2. 1. 1930 jmenován šéfkonstruktérem oddělení motorů a vojenských vozidel. Je zajímavé, že řidičský průkaz získal až 26. 6. 1933. Od léta 1936 se stal šéfkonstruktérem užitkových vozidel v automobilce ASAP v Mladé Boleslavi. Po okupaci Československa za nějakou dobu Němci převedli do Mladé Boleslavi zbrojní výrobu. Tehdy byl Ing. Meduna služebně poslán „v tajné záležitosti“ od 31. 1. 1941 na několik měsíců do firmy Porsche ve Stuttgartu, kde se podílel na konstrukci vojenského tahače Radschlepper Ost (RSO). 

Jako konstruktér pracoval v několika závodech: Královopolská strojírna v Brně (15. 6. – 31. 7. 1926), Automobilka Praga (1. 8. 1926 – 30. 9. 1927), Akciová společnost dříve Škodovy závody v Plzni (1. 10. 1927 – 31. 12. 1936), Mladá Boleslav (1. 1. 1937 – 31. 12. 1950), Karosa Vysoké Mýto (1951–1955).

Příchod do Karosy znamenal pro Medunu jisté uskrovnění, coby obyčejný konstruktér dostal měsíční plat 7000 Kčs, ale brzy začal postupovat. Nejprve pokračoval na projektu malých autobusů Karosa se samonosnou karosérií na nápravách Tatra, ale kopřivnická automobilka později odmítla dodávat již potvrzené díly a Meduna se domníval, že v tom mohl být i vyšší zájem kvůli likvidaci bývalého majitele Josefa Sodomky a jeho odejití z funkce ředitele n. p. Karosa. Je však pravděpodobnější, že to souviselo i s dříve uvedenou orientací průmyslu na armádní požadavky. Nakonec byl totiž projekt autobusu pod Medunovým vedením přepracován do podoby třínápravového horského autobusu Tatra 500 HB, ovšem s portálovými nápravami Praga. Ředitelem automobilky byl tehdy bývalý Sodomkův lakýrník Kuba. Ten, jakmile zjistil, že Meduna je schopný organizátor, ho instaloval do funkce hlavního inženýra závodu a o jakékoliv ředitelování ztratil zájem. Tak dlouho nechával práci na Medunovi, až byl suspendován a Meduna se na příkaz ministra Zatloukala stal prozatímním ředitelem podniku se šesti pobočnými závody. V červnu 1954 byl Meduna oponentem prvotní studie nové limuzíny Tatra 603 – prosazoval tehdy fyzické rozšíření karosérie s výmluvným a poněkud potměšilým argumentem: „Je třeba počítat s cestujícími, kteří nejsou příliš sportovně založeni v důsledku stáří. Vstupování a vystupování z vozu mělo by být pohodlnější, aby osoby mohly bez namáhání a přílišného ohýbání snadno vstupovat a vystupovat.“

Od roku 1953 také Meduna externě přednášel na liberecké katedře techniky. Když začal v roce 1955 v Karose pociťovat zhoršení lidských vztahů v důsledku činnosti závodní rady KSČ a když mu navíc onemocnělo srdce, rozhodl se Karosu opustit a věnovat se pedagogice. Působil na Vysoké škole textilní a strojní v Liberci, v letech 1970–1972 jako proděkan Fakulty strojní pro pedagogickou činnost. Meduna ovládal několik jazyků (plynně němčinu, angličtinu a ruštinu, částečně čínštinu).


Od jara do podzimu 1996 publicista Jan Králík jezdil každý týden do Brna a s prof. Medunou natočil mnoho hodin vyprávění, podle kterého vznikla po deseti letech kniha "Utajené projekty Škoda - strhující příběh konstruktéra Oldřicha Meduny - ptal se, naslouchal a zapsal Jan Králík.“ Oldřich Meduna zemřel 9. listopadu 1996 v Brně, hrob má na Komínském hřbitově.

Ověření Internetová encyklopedie dějin Brna
Dodavatel dat Městská knihovna Ústí nad Orlicí
Odkazy Heslo ve wikipedii
Informace o knize Utajené projekty Škoda